Uwaga. Koncentracja. 

To coraz częstszy temat, poruszany przez rodziców. Dzieci mają problem z koncentracją. Zdarza się, że trudno wysiedzieć im na lekcji lub odrobić zadanie domowe. Czy to znaczy, że są po prostu niegrzeczne? Skąd. Często słyszymy od rodziców, że ich pociechy nie zapamiętują poleceń. Czy to znaczy, że nie słuchają? Niekoniecznie. Czy można coś z tym zrobić? Pewnie, że tak. 

Uwagę jako proces możemy podzielić na dwa typy:

  • dowolną czyli tę, dzięki której w polu naszych zainteresowań znajduje się to, na co sami sobie pozwalamy, co podyktowane jest właśnie naszymi decyzjami, preferencjami, oczekiwaniami; jest ściśle związana z funkcjami uwagi,
  • mimowolną czyli tę, która dostarcza nam informacji nie zawsze istotnych dla nas w sposób ciągły, ale znaczących w danej chwili (np.: nagły bardzo głośny odgłos – dźwięk karetki, płacz dziecka); jest istotna wtedy gdy uczymy się reagować na to co nowe, na co nie jesteśmy przygotowani.

Co jednak dzieje się w chwili gdy co najmniej jedna funkcja uwagi zostaje osłabiona lub w ogóle nie spełnia swej roli? Wtedy pojawiają się tzw. trudności w koncentracji uwagi.

W dzisiejszych czasach boryka się z nimi wiele dzieci i mogą one przybierać zróżnicowaną postać. W konsekwencji trudności te powodują problemy w szkole – dziecko nie jest w stanie skupić się na zadaniu, jest niewytrwałe, nie jest skłonne do wszelkiego wysiłku (szczególnie intelektualnego), często nie ma ochoty wpasowywać się w sztywny, formalny system szkolny i nie skupia się na tym, co nauczyciel  mówi. Często problemy z koncentracją uwagi stają się przyczyną niepowodzeń szkolnych.

Jednakże oprócz dysfunkcji poznawczych, trudności w koncentracji uwagi mogą być też powodowane poprzez:

  • słabą motywację do wysiłku,
  • małe zainteresowanie określonymi treściami nauczania;
  • niekorzystne warunki rodzinne,
  • nieprawidłową atmosferę  w szkole,
  • częściowe zaburzenia funkcji motorycznych.

Jakie zachowania dziecka powinny więc zaniepokoić rodzica sugerując trudności w koncentracji uwagi? Jest ich wiele i są bardzo zróżnicowane, ale wśród najbardziej charakterystycznych należy wymienić te gdy dziecko:

  • zaczyna wiele rzeczy jednocześnie i niczego nie kończy,
  • nie słucha uważnie i stale o czymś zapomina lub nagle nie wie, co chciało zrobić,
  • pracuje szybko i pobieżnie lub też pracuje w bardzo wolnym tempie,
  • popełnia dużo błędów,
  • szybko się męczy,
  • konkretnym zadaniom nie poświęca dostatecznej uwagi,
  • ma trudności z kojarzeniem,
  • sprawia wrażenie śniącego na jawie, stale rozmarzonego.

Jeśli Wasze dziecko przejawia te objawy zapraszamy na zajęcia! Na powyższe problemy mamy idealne rozwiązania:

  • zajęcia biofeedback + koncentracja – godzina intensywnych ćwiczeń koncentracyjnych, po których nawet najdłuższe zadanie domowe nie będzie problemem.
  • zajęcia wyrównawczo-koncentracyjne – problemy z czytaniem i pisaniem? To dla nas żaden kłopot! Tylko w Gabinecie „Dobry Start” oferujemy autorskie zajęcia, na których dziecko nie tylko udoskonali swoje umiejętności w czytaniu i pisaniu, ale także poprawi jakość skupienia
  • zajęcia koncentracyjno-językoweABSOLUTNA NOWOŚĆ – godzinne zajęcia z wykwalifikowanym anglistą od najmłodszych do najstarszych. Pół godziny ćwiczeń na koncentrację, połączone półgodzinnym blokiem anglistycznym. Zabawa, przyjazna atmosfera i atrakcyjna forma sprawią, że Wasze dzieciaki będą zachwycone! 

ZAPISY:
+48 500 273 975

Źródło: http://poradniapp-lipsko.pl/porady-instruktaze/uwaga-i-trudnosci-w-jej-koncentracji/